Millal saab Eestis talverehve kasutada?
Millal saab Eestis naastrehve kasutada?
Kuidas pikendada talverehvide eluiga?
Millal saab Eestis talverehve kasutada?
Eestis on naastudeta talverehvide kasutamine kohustuslik 1. detsembrist 1. märtsini. Kasutada on lubatud ainult neid sõidukitele mõeldud naelteta talverehve, mis on projekteeritud arvestades Põhjamaade kliimat. Nõuetele vastavad talverehvid on tähistatud sümboliga Three Mountain Peaks ja Snowflake (3PMSF).
Siiski soovitame teil kasutada tervet mõistust ja liiklusolukorda. Juba alates 15. oktoobrist, kui temperatuur ei tõuse üle +5 kraadi, võib julgelt paigaldada talverehvid ja igale halvale ilmale vastu minna täielikult valmistunult. Sama kehtib ka “hooaja lõpetamise” kuupäeva kohta – kui märtsis pakub ilm ikka äkilisi lumiseid üllatusi, siis suverehvidele üleminekuga tasub pigem maha pidada.
Erandina ei pea sõidukid, mis kasutavad universaalrehve, mis vastavad ÜRO Euroopa Majanduskomisjoni eeskirjale nr 54 ja on tähistatud vastava professionaalse maastikurehvi sümboliga POR (Professional Off Road), kasutama rehve, millel on sümbolid. kolme mäetipu ja lumehelbega.
Meie veebisaidil saate mugavalt broneerida rehvivahetuse kuupäeva ja kellaaja.
Millal saab Eestis naastrehve kasutada?
Naastrehvide kasutamine on reguleeritud määrusega majandus- ja kommunikatsiooniministri 13. juuni 2011. a nr 42 „Auto ja selle haagise tehnonõuded ja varustusnõuded“ lisa 1, mis ütleb: „Naastrehve võib autol kasutada 15. oktoobrist märtsini. 31. Erandina talviste teede ja ilmastikuolude korral 1. oktoobrist 30. aprillini saab kasutada naastrehve.“
Naastrehvid ei pea vastama rasketes lumeoludes kasutatavate talverehvide nõuetele ja seetõttu ei pea neid tähistama kolme tipu ja lumehelbe sümboliga (3PMSF). Juhtivad rehvitootjad on aga oma talverehvide kvaliteedi kinnitamiseks läbi viinud kõik testid. Seetõttu on paljudel naastrehvidel see ikoon.
Talverehvide omadused
Kuna lamellrehve on seadusega lubatud kasutada aastaringselt, on täiesti legaalne võimalus paigaldada talvelambid ühe korra ja kasutada neid aastaringselt. See on aga mitmel põhjusel äärmiselt ebaratsionaalne viis talverehve kasutada.
Talverehvid on loodud spetsiaalselt kasutamiseks külma ilmaga – temperatuuril mitte üle +7◦C. Võrreldes suverehvidega ei kõvene ega deformeeru talvemudelid külma käes. Kui aga kuuma ilmaga selliste rehvidega sõita, siis nende kulumine suureneb ja rehvid muutuvad kiiresti kasutuskõlbmatuks.
Talverehvide keemiline koostis on pehmem kui suverehvidel, mistõttu need ei kõvene madalal temperatuuril nagu suverehvid, vaid säilitavad oma elastsuse ja sõitmine on ohutu.
Talverehvide turvisemuster on kõrgem (sügavam) kui suverehvidel. Talverehve eristab ka tihe lamellide lõikamine - turvise spetsiaalsed sooned. Need juhivad vett välja, suurendavad veojõudu lumesaju või sulava lörtsi ajal ning parandavad juhitavust. Müra ja sõiduki kokkupuude teega sõltuvad turvise mustrist.
Turvist on kahte tüüpi: Euroopa ja Skandinaavia.
Euroopa kaitsja (1)
Talvine sula ja lörts on tänapäeva Euroopas tavaline nähtus. Seetõttu töötati Euroopa tüüpi kaitsja välja kergete külmade ja sagedaste suladega kliima jaoks.
Euroopa talverehve eristab madal turvis, millel on mitteagressiivne, kuid selgelt väljendunud muster. Need võivad olla asümmeetrilised või sümmeetrilised. Jooksuraja konstruktsioon on kavandatud võttes arvesse vajadust tõhusalt eemaldada vesi ja lumelört teega kokkupuutekohalt.
Siiski ei tohiks neid segi ajada lamellrehvidega. Kummi koostis jääb külmakindlaks, mis tähendab töötamist madalatel õhutemperatuuridel. See on ideaalne võimalus nendes piirkondades, kus lund ei saja liiga sageli ja sulad on sagedased nähtused.
Skandinaavia kaitsja (2)
Kui piirkonnas valitseb tugev lumesadu, ei ole lumesadu teedel haruldane ja vahel tuleb liikuda ka maateedel, isegi tihendatud teedel, tuleb appi skandinaavialik turvisemuster.
Selle eripäraks on suured plokid, sügavad ja laiad sooned ning turvise tsooni teravad servad. Tehakse kõik selleks, et juhitavus ja pidurdamine lumel ja jääl püsiks kõrgel tasemel. Sellised rehvid töötavad hästi tihendatud lume ja jääga ning ei vea teid asfaldil alt.
Sageli sisaldavad sellised rehvid spetsiaalseid komponente – mitmetahulisi mikroosakesi, mis toimivad libedal teel naeluna.
Turvisemuster võib olla sümmeetriline või asümmeetriline, samuti suunaline ja mittesuunaline. Sümmeetrilist mustrit peetakse universaalseks; selle ainus puudus on müra.
Rehvi laius on üks peamisi parameetreid, mis mõjutab kalduvust libisemisele. Mida kitsamad on rehvid, seda parem on auto stabiilsus libedal teel. Lisaks kiirendavad ja pidurdavad kitsad rehvid jääl kiiremini.
Täisväärtusliku talverehvi mustri jääksügavus peab olema vähemalt 5 mm.
Arvestada tuleb sellega, et talverehvide kasutusiga on 2–4 hooaega.
Sõltumata sellest, milliseid talverehve autoomanik valib, peate meeles pidama lihtsaid reegleid.
- Peate vahetama kõikide rataste suverehvid korraga, paigaldades sama tüüpi talverehvid.
- Rehvide vahetamisega ei saa viivitada. Niipea, kui õhutemperatuur langeb pluss 5 kraadini, võib julgelt minna autot talverehvide vastu vahetama.
- Talvel tuleks teedel olla ettevaatlikum ja võimalusel vältida agressiivset sõitu.
- Kui autol on naastrehvid, tuleks paljal asfaldil sõitmisel olla eriti ettevaatlik; soovitatav on kiiruspiirangut vähendada.
Uute talverehvidega sõitmine
Ka kõik rehvid nõuavad teatud sissemurdmist ja see on tingitud mitmest punktist:
- Rehvi valmistamise tehnoloogiline protsess hõlmab rasva sisaldavate määrdeainete kandmist maatriksile vulkaniseerimise ajal. Nende eemaldamiseks on ainult üks võimalus – sõita umbes 150–200 km õrnal režiimil ilma äkilise pidurdamise ja kiirendamiseta.
- Uuel rehvil ei ole kõik lamellid ja sooned avatud. Väikesed turvisemustri elemendid ja teravad servad avanevad ka pärast lühikest sissemurdmist.
Eesti eri piirkondade teeoludega saab tutvuda veebilehel tarktee.ee
Pit Stop veebipoest talverehve ostes saate hõlpsalt leida ja filtreerida rehve hooaja, mürataseme ja turvisemustri järgi.
Naastrehvide omadused
Naastrehvide põhieesmärk on pakkuda parimat võimalikku juhitavust ja pidurdamist jäistes ja lumistes tingimustes – naastude eesmärk on peamiselt tagada sõiduki stabiilsus ja haardumine paljal jääl. See tähendab, et naastrehvid sobivad kõige paremini siis, kui sõidate palju maanteedel, kõrvalmaanteedel või tundidel, mil teehooldusautod veel ei tööta.
Kuid lisaks paljudele eelistele on naastrehvidel ka puudusi. Nimelt toovad naastrehvid kaasa oluliselt suurema teekatte kulumise - metallnaastud puutuvad sõites pidevalt teega kokku ja kriibivad seda, tekitades seeläbi rohkem müra. Seetõttu on peamiselt linnas ringi sõitvale juhile parem valik lamellid, mis saavad hästi hakkama ka kergema lume ja jääga, põhjustades vähem saastet.
Viimasel ajal on ilmunud naastudega rehvide mudelid, mis teatud rõhu korral peidavad end turvise sisse. Sellel tehnoloogial on mitmeid eeliseid. Naelud muutuvad paremini kaitstuks ja neil on väiksem tõenäosus välja lennata või kuluda. Teekatte kahjustusi ei ole. Vähendab asfaldil sõites müra. Jääl sõites ei peitu aga selliste rehvide naelu. Nad närivad ka jäässe, tagades veojõu, nagu tavalised naastud.
Samuti peaksite arvestama, et naastudega talverehvid on alati mürarikkamad kui lamellid ning et müratase on olenevalt tootjast ja mudelist erinev.
Uute naastudega rehvidega sõitmise reeglid
Esimesed 100–200 km on soovitatav sõita uute naastrehvidega. Uute talverehvide sissemurdmiseks soovitavad tootjad sõita mitusada kilomeetrit kiirusega mitte üle 70 km/h. Sel juhul peaks juht vältima järske kiirendamisi, suurel kiirusel kurve ja äkilist pidurdamist.
Meie veebipoes saate mugavalt filtreerida ainult naastudega rehve.
Kuidas pikendada talverehvide eluiga?
Rehvide eluea pikendamiseks on mitu näpunäidet.
Kontrollige oma rehvirõhku regulaarselt
Nii liigne kui ka ebapiisav rõhk on kahjulikud. Esimesel juhul kulub rehvi keskosa kiiremini ja ebapiisava rõhu korral saavad esimesena kannatada rehvide “õlad”. Üldiselt arvatakse, et kui rõhk on 0,3-0,4 baari või atmosfääri normaalsest madalam, siis rehvi kasutusiga väheneb 20-25%. Kuid 0,3 baari suurust rõhulangust on silmaga võimatu kindlaks teha. Seetõttu tuleks rõhku kontrollida vähemalt kord kuus. Rõhk peab vastama autotootja soovitustele, mille leiate sõiduki kasutusjuhendist või gaasitäiteava klapi või juhiukse kaare sisestustabelist. Ja oluline märkus – talvel tuleb rehvirõhku kontrollida õues, mitte siseruumides.
Vaheta rehvid
Iga 7-10 tuhande km järel vahetage rehvid: pange esimesed tagasi ja vastupidi. Sel juhul on rehvide kulumine ühtlane.
Ära kiirenda
Agressiivne sõidustiil koos äkiliste käivituste ja pidurdamisega vähendab oluliselt rehvi eluiga. See nõuanne on eriti oluline naastrehvide puhul. Kui sõidate vaikselt, peavad teie rehvid palju kauem vastu. Ja ärge jätke tähelepanuta naastrehvidega sõitmise reegleid, see pikendab oluliselt nende kasutusiga.
Kontrollige ühtlast kulumist
Kas olete märganud, et teie rehvide turvis kulub ebaühtlaselt? Kontrollige kindlasti rataste joondust ja tasakaalustage rattad. Töö ajal kuluvad vedrustuse osad ja see põhjustab rataste joondamise nurkade rikkumist. Kui kukute sageli aukudesse, lähevad tasakaalustusraskused kaduma.
Meie veebisaidil saate broneerida teile sobiva aja rataste joonduse kontrollimiseks